„Licit” változatai közötti eltérés

Innen: bridzs
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez
Nincs szerkesztési összefoglaló
 
(51 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
{| border="1" style="float: right; clear: right; margin-left: 10pt" class="sortable"
|+ Kis szótár
! Angol !! style="width: 100px" | Magyar
|-
| advancer  || a közbeszóló partnere
|-
| interferer || közbeszóló
|-
| overcall || közbeszólás
|-
| declarer || felvevő
|-
| responder || válaszoló
|-
| responsive double || küzdelmi kontra
|-
| {{enlink|stolen bid}} || blöff
|-
| stolen bid double || az ellenfél licitjének kontrája azt jelenti, mintha az ő passza után a kontrázó mondaná be a licitet – akkor is, ha az mesterséges.
|-
| takeout double || információs kontra
|}
Alapfogalmak:
Alapfogalmak:
; kényszerítő licit: a partner köteles válaszolni a pár megállapodása alapján.
; kényszerítő licit: a partner köteles válaszolni a pár megállapodása alapján.
4. sor: 27. sor:
; találkozó szín: a pár két kezében összesen 8 lap a színből.
; találkozó szín: a pár két kezében összesen 8 lap a színből.
; [[egyenletes lap]]: lásd a linken.
; [[egyenletes lap]]: lásd a linken.
; standard licitrendszer: 4 jellemzője van:
:* 1-es magasságú színindulások normál indulóerővel, a legalább ötös színek közül a leghosszabbal
:* erős 1NT
:* 2{{treff}} az abszolút forsz
:* riverz mind az induló, mind a válaszoló esetén.
; {{anchor|riverz}} riverz: az első színnél magasabb rangú szín licitálása a második menetben ugrás nélkül. Mind az indulónál, mind a válaszolónál legalább invit erejű lap, kényszerítő. Az első szín hosszabb a másodiknál, legalább ötös, a második szín legalább négyes.


A licit leggyakoribb, ezért legfontosabb feladata eldönteni, van-e gémerő a lapban, vagy töredéket kell játszani. A leosztások 95%-a e két szint valamelyike. A másik fontos feladat a találkozó szín megtalálása: ezzel kezdjük a licitet, a ponterő a későbbiekre marad.
A licit leggyakoribb, ezért legfontosabb feladata eldönteni, van-e gémerő a lapban, vagy töredéket kell játszani. A leosztások 95%-a e két szint valamelyike. A másik fontos feladat a találkozó szín megtalálása: ezzel kezdjük a licitet, a ponterő a későbbiekre marad.
11. sor: 40. sor:
Gémet általában akkor lehet játszani, ha a pár két kezében 25–26 elosztási pont van. Egyenlőtlen elosztással kevesebb is elég lehet, de ezeket a helyzeteket a [[ponterő]] kiszámításakor figyelembe vesszük.
Gémet általában akkor lehet játszani, ha a pár két kezében 25–26 elosztási pont van. Egyenlőtlen elosztással kevesebb is elég lehet, de ezeket a helyzeteket a [[ponterő]] kiszámításakor figyelembe vesszük.


Az induló lapereje gyenge 13–15 ponttal, géminvit erejű 16–17 ponttal, erős 18 ponttól. A válaszoló lapereje gyenge 6–9 ponttal, géminvit erejű 10–12 ponttal, gémerejű 13 vagy több ponttal. Ha valamelyik kéz erős, vagy mindkettő géminvit erejű, bemondjuk a gémet. A ponterő csak közelítés, sokat számít az elosztás (találkozó szín).
A partner színének az emelése és minden szan licit limitált: ilyenkor a licitáló megmondja, hogy a lapereje a három sáv melyikében van.


A partner színének az emelése és minden szan licit limitált: ilyenkor a licitáló megmondja, hogy a lapereje a három sáv melyikében van. Új szín licitje nem limitált.
== Színindulás az 1-es magasságon ==
12–20 pont, önállóan nem gémerős lap (önállóan gémerős lappal lásd a [[2♣ indulás]]t).


== Színindulás az 1-es magasságon ==
Az induló lapereje
13–20 pont, önállóan nem gémerős lap (önállóan gémerős lappal lásd a [[2♣ indulás]]t).
* gyenge 13–15 ponttal
* géminvit erejű 16–18 ponttal
* erős 19 ponttól az abszolút forszig.
A válaszoló lapereje
* gyenge 6–9 ponttal
* géminvit erejű 10–12 ponttal
* gémerejű 13+ ponttal.
Ha valamelyik kéz erős, vagy mindkettő géminvit erejű, bemondjuk a gémet. A ponterő csak közelítés, sokat számít az elosztás (találkozó szín).


Mindig a leghosszabb színnel indulunk, ha az legalább 5-ös. Két egyforma hosszú 5-ös vagy 6-os színnel a magasabb rangúval, aztán kétszer ismételjük az alacsonyabb rangút (ha erre módunk lesz a licit során). Ha 6-os az egyetlen színünk, viszontválaszként megismételjük a színt.
Mindig a leghosszabb színnel indulunk, ha az legalább 5-ös, kivéve, ha nincs riverz (legalább géminvit) erőnk; ez esetben a magasabb rangúval. Két egyforma hosszú 5-ös vagy 6-os színnel a magasabb rangúval, aztán kétszer ismételjük az alacsonyabb rangút (ha erre módunk lesz a licit során), mert a második szín csak 4-es hosszúságot ígér. Ha 6-os az egyetlen színünk, viszontválaszként megismételjük a színt.


Ha nincs ötös színünk, akkor vagy [[egyenletes lap]]unk van (lásd ott), vagy 4–4–4–1-es elosztású. Ha az egyik minor a szingli, a másikkal indulunk, nemes szinglivel 1{{káró}}-val.
Ha nincs ötös színünk, akkor vagy [[egyenletes lap]]unk van (lásd ott), vagy 4–4–4–1-es elosztású. Ha az egyik minor a szingli, a másikkal indulunk, nemes szinglivel 1{{káró}}-val.


Ha nincs ötös nemes szín, két hármas minor közül treffel indulunk.
Ha nincs ötös nemes szín, két hármas minor közül treffel indulunk, két négyessel káróval, egyébként a hosszabbal.


=== Válaszok ===
=== Válaszok ===
Legalább 6 pont. A válaszoló megkezdi a nemes színtalálkozás felderítését. A leghosszabb nemest licitálja. Két ötös (vagy hatos) nemes esetén a magasabb, két négyes esetén az alacsonyabb rangút (hogy a partner licitálhassa a másikat, ha van neki négyes).
Legalább 6 pont. A válaszoló megkezdi a nemes színtalálkozás felderítését. Ha nincs riverz ereje, a leghosszabb nemest licitálja. Két ötös (vagy hatos) nemes esetén a magasabb, két négyes esetén az alacsonyabb rangút (hogy a partner licitálhassa a másikat, ha van neki négyes).


Az induló színének emelése 6–9 pont, az ugró emelés 10–11 pont. Nemes színben legalább 3, minorban 5 lap. Mindkettő passzolható.
Az induló színének emelése 6–9 pont, az ugró emelés 10–11 pont. Nemes színben legalább 3, minorban 5 lap. Mindkettő passzolható.


Új szin licitje ugrás nélkül felülről nem limitált, ezért egy menetre kényszerítő. Ha az indulónak legalább 18 pontja van, jeleznie kell.
Új szin licitje ugrás nélkül felülről nem limitált, ezért kényszerítő. Ha az indulónak legalább 18 pontja van, jeleznie kell.


Az 1NT válasz 6–9 pont, az ugró 2NT 10–12 pont (géminvit), a 3NT 13–15 pont. Mindhárom egyenletes lap, tagadja a négyes nemes(eke)t.
Az 1NT válasz 6–9 pont, az ugró 2NT 10–12 pont (géminvit), a 3NT 13–15 pont. Mindhárom egyenletes lap, tagadja a négyes nemes(eke)t.


Új szín licitje ugrás nélkül a 2-es magasságon legalább 5-ös szín. (Ebből következik, hogy az 1 nemesre adott 1NT nem jelent feltételenül egyenletes lapot.) Új szín licitje ugrással 6–9 pont, legalább 6-os szín.
Új, alacsonyabb rangú szín licitje ugrás nélkül a 2-es magasságon legalább 5-ös szín. (Ebből következik, hogy az 1 nemesre adott 1NT nem jelent feltételenül egyenletes lapot.) Új szín licitje ugrással 6–9 pont, legalább 6-os szín. Új, magasabb rangú szín licitje ugrás nélkül [[#riverz|riverz]], legalább géminvit erejű lap.


== Küzdelmi licitek ==
== Küzdelmi licitek ==
60. sor: 97. sor:
* színlicit legalább ötös szín
* színlicit legalább ötös szín
* szan licit legalább másfél fogás az ellenfél színében, és az [[1NT indulás]]nak megfelelő laperő
* szan licit legalább másfél fogás az ellenfél színében, és az [[1NT indulás]]nak megfelelő laperő
* felüllicit: erős lap (jó elosztás vagy legalább 18 pontos egyenletes lap) vagy {{enlink|Ghestem|Ghestem-konvenció}} (megállapodástól függően)
* felüllicit: erős lap (jó elosztás vagy legalább 18 pontos egyenletes lap) vagy [[Ghestem-konvenció]] (megállapodástól függően)
 
== Licitbabonák ==
 
=== „Új szín licitje kényszerítő” ===
A [[2/1 gémforsz]] licitrendszerben igen. Standard American (SAYC) licitrendszerben ez csak a válaszoló első színlicitjére és nem küzdelmi helyzetben a negyedik szín licitjére érvényes.
 
SAYC-ban az új szín viszontválaszok <em>nem</em> kényszerítőek:
* 1{{káró}} – 1{{kőr}} – 1{{pikk}}
* 1{{káró}} – 1{{kőr}} – 2{{treff}}
* 1{{káró}} – 1{{pikk}} – 1NT – 2{{kőr}}
minimális kézzel passzolható. Az indulónak 18+ ponttal, a válaszolónak 13+ ponttal jó elosztással ugrania kell.
 
=== Az 1NT közbeszólásának kontrája ===
Például:
: 1 NT – 2{{kőr}} – kontra
 
Vannak, akik úgy értik a kontrát, mintha ők mondták volna az 1NT-re a megkontrázott licitet (stolen bid double). Az ő 2{{kőr}}-jük transzfer pikkre, ötös pikket ígér. Ilyet ma már komoly játékos nem játszik.<ref>2017 Morris Jones: [https://bridgemojo.com/stolen-bid Stolen bid doubles, why NOT to use them] (2017)</ref><ref>[https://www.bridgebase.com/forums/topic/89615-stolen-bid-doubles-when-partner-opens-1nt/ Stolen Bid Doubles when partner opens 1NT what do good players think of these?] 2024. május 5.</ref>
 
=== Válasz az 1 minor indulásra ===
Honti László, Mezei Katalin, Szegedi Balázs azt tanítja a tanfolyamain, hogy az 1 minor indulásra a négyes majort kell bemondani, akármekkora a laperő, és akármilyen hosszú minor van mellette. Szélsőséges esetben az 1{{treff}} indulásra 8-as káróval és négyes pikkel is 1{{pikk}}-et kell mondani.
 
A Palatinus Klubban oktatott egyik licitrendszer<ref>Bárczy Tamás: [http://palatinusbridge.hu/mezhon/licitrendszerek/sayc_kezdo.pdf SAYC licitrendszer] 2004., 3. oldal</ref> <em>ismeri</em> a válaszoló riverzét. A Mezei–Honti licitrendszer viszont nem (bár ők a Palatinus tulajdonosai).
 
A Mezei–Honti rendszer szerint az 1{{treff}} – 1{{káró}} – 1NT – 1{{kőr}} nem jelent többleterőt (!), és (a négyes körön kívül) ötös treffet ígér. {{vél|Ennek így semmi értelme.}}
 
=== 1{{pikk}} indulás ===
A babona szerint ötös pikkel mindig 1{{pikk}}-kel kell indulni, a többi szín hosszától függetlenül.
 
== Licitviták ==
* 1{{treff}} – 1{{kőr}} – 1NT – 2{{kőr}} &emsp; ötös vagy hatos szín?
 
== Jegyzetek ==
<references/>
 
== Forrás ==
* David Lindop: [https://www.betterbridge.com/misc/StandardArticles/Standard200905.pdf Responder’s Reverse] Better Bridge, 2009. május/június
* [https://www.bridgebum.com/reverse_bids.php Reverse Bids] (BridgeBum): az induló riverze
* {{enlink|Reverse (bridge)}} (angol Wikipédia)
* [https://swh.princeton.edu/~bridge/Lesson_4.pdf Minor Suit Openings] hagyományos licit, de a 4-es kárót előbb licitálja, mint a négyes nemest


== További információk ==
== További információk ==
{{enlink|Category:Bridge conventions|Licitkonvenciók}} (angol Wikipédia)
{{enlink|Category:Bridge conventions|Licitkonvenciók}} (angol Wikipédia)
* {{enlink|Jacoby transfer}}
* {{enlink|Ghestem}}
* {{enlink|Gambling 3NT}}
* {{enlink|Gambling 3NT}}


72. sor: 146. sor:
Mások játsszák:
Mások játsszák:
* {{enlink|Multi two diamonds}}
* {{enlink|Multi two diamonds}}
* {{enlink|Bergen raises}} 1{{kőr}}/1{{pikk}} színemelései 4-es támogatással
* {{enlink|Stayman_convention#Smolen_convention|Smolen-konvenció}}


== Kapcsolódó lapok ==
== Kapcsolódó lapok ==
* [[Stayman-konvenció]]
* [[Stayman-konvenció]]
** [[Smolen-konvenció]]
* [[Ghestem-konvenció]]
* [[transzfer]]
* [[kopogás]]


[[Kategória: Licit]]
[[Kategória: Licit]]

A lap jelenlegi, 2024. október 4., 07:26-kori változata

Kis szótár
Angol Magyar
advancer a közbeszóló partnere
interferer közbeszóló
overcall közbeszólás
declarer felvevő
responder válaszoló
responsive double küzdelmi kontra
stolen bid blöff
stolen bid double az ellenfél licitjének kontrája azt jelenti, mintha az ő passza után a kontrázó mondaná be a licitet – akkor is, ha az mesterséges.
takeout double információs kontra

Alapfogalmak:

kényszerítő licit
a partner köteles válaszolni a pár megállapodása alapján.
mesterséges licit
információcsere a pár lapjáról. Nem ígér (de nem is tagad) lapot a licitált színben. A mesterséges licit mindig kényszerítő.
találkozó szín
a pár két kezében összesen 8 lap a színből.
egyenletes lap
lásd a linken.
standard licitrendszer
4 jellemzője van:
  • 1-es magasságú színindulások normál indulóerővel, a legalább ötös színek közül a leghosszabbal
  • erős 1NT
  • 2♣ az abszolút forsz
  • riverz mind az induló, mind a válaszoló esetén.
riverz
az első színnél magasabb rangú szín licitálása a második menetben ugrás nélkül. Mind az indulónál, mind a válaszolónál legalább invit erejű lap, kényszerítő. Az első szín hosszabb a másodiknál, legalább ötös, a második szín legalább négyes.

A licit leggyakoribb, ezért legfontosabb feladata eldönteni, van-e gémerő a lapban, vagy töredéket kell játszani. A leosztások 95%-a e két szint valamelyike. A másik fontos feladat a találkozó szín megtalálása: ezzel kezdjük a licitet, a ponterő a későbbiekre marad.

A tapasztalatok szerint találkozó nemes szín esetén előnyösebb a 4 vagy 4♠ felvétel, mint a 3NT. (Az 5♣, 5 ritka, általában nagyon egyenlőtlen elosztással.) A nemes színtalálkozás felderítésére csak legalább 5-ös nemes színnel indulunk – viszont akkor mindig (kivéve, ha 6-os minor színünk is van). Két ötös nemesből pikkel indulunk azzal a tervvel, hogy majd kétszer kőrt mondunk.

Gémet általában akkor lehet játszani, ha a pár két kezében 25–26 elosztási pont van. Egyenlőtlen elosztással kevesebb is elég lehet, de ezeket a helyzeteket a ponterő kiszámításakor figyelembe vesszük.

A partner színének az emelése és minden szan licit limitált: ilyenkor a licitáló megmondja, hogy a lapereje a három sáv melyikében van.

Színindulás az 1-es magasságon

12–20 pont, önállóan nem gémerős lap (önállóan gémerős lappal lásd a 2♣ indulást).

Az induló lapereje

  • gyenge 13–15 ponttal
  • géminvit erejű 16–18 ponttal
  • erős 19 ponttól az abszolút forszig.

A válaszoló lapereje

  • gyenge 6–9 ponttal
  • géminvit erejű 10–12 ponttal
  • gémerejű 13+ ponttal.

Ha valamelyik kéz erős, vagy mindkettő géminvit erejű, bemondjuk a gémet. A ponterő csak közelítés, sokat számít az elosztás (találkozó szín).

Mindig a leghosszabb színnel indulunk, ha az legalább 5-ös, kivéve, ha nincs riverz (legalább géminvit) erőnk; ez esetben a magasabb rangúval. Két egyforma hosszú 5-ös vagy 6-os színnel a magasabb rangúval, aztán kétszer ismételjük az alacsonyabb rangút (ha erre módunk lesz a licit során), mert a második szín csak 4-es hosszúságot ígér. Ha 6-os az egyetlen színünk, viszontválaszként megismételjük a színt.

Ha nincs ötös színünk, akkor vagy egyenletes lapunk van (lásd ott), vagy 4–4–4–1-es elosztású. Ha az egyik minor a szingli, a másikkal indulunk, nemes szinglivel 1-val.

Ha nincs ötös nemes szín, két hármas minor közül treffel indulunk, két négyessel káróval, egyébként a hosszabbal.

Válaszok

Legalább 6 pont. A válaszoló megkezdi a nemes színtalálkozás felderítését. Ha nincs riverz ereje, a leghosszabb nemest licitálja. Két ötös (vagy hatos) nemes esetén a magasabb, két négyes esetén az alacsonyabb rangút (hogy a partner licitálhassa a másikat, ha van neki négyes).

Az induló színének emelése 6–9 pont, az ugró emelés 10–11 pont. Nemes színben legalább 3, minorban 5 lap. Mindkettő passzolható.

Új szin licitje ugrás nélkül felülről nem limitált, ezért kényszerítő. Ha az indulónak legalább 18 pontja van, jeleznie kell.

Az 1NT válasz 6–9 pont, az ugró 2NT 10–12 pont (géminvit), a 3NT 13–15 pont. Mindhárom egyenletes lap, tagadja a négyes nemes(eke)t.

Új, alacsonyabb rangú szín licitje ugrás nélkül a 2-es magasságon legalább 5-ös szín. (Ebből következik, hogy az 1 nemesre adott 1NT nem jelent feltételenül egyenletes lapot.) Új szín licitje ugrással 6–9 pont, legalább 6-os szín. Új, magasabb rangú szín licitje ugrás nélkül riverz, legalább géminvit erejű lap.

Küzdelmi licitek

Küzdelmi licit
mindkét pár licitál.
Közvetlen helyzet
a jobb oldali ellenfél utáni licitálás.
Sor végi helyzet
három passz utáni licitálás.
Felüllicit
az ellenfél színének a licitje.

Alapelvek:

  • közvetlen helyzetbeli licitálás többleterőt ígér
  • küzdelmi licitben a kényszerítő licit után is lehet passzolni
  • passzos kéz (aki a licit elején az első vagy második helyen passzolt, azaz nincs induló ereje) minden licitje passzolható, vagyis passzos kéz nem tud kényszerítő licitet adni
  • mesterséges licit kontrája természetes, büntető szándékú

Ha a partner színindulása után az ellenfél színnel szól közbe:

  • 2♠-ig a kontra információs, és négyes nemes színt ígér a nem licitált nemes színben vagy 4–3-at a két nemes színben
  • színlicit ötös színt ígér, a hármas magasságon legalább 10 ponttal és jó színnel
  • a felüllicit gémforsz
  • a szan licit legalább másfél fogás (villa) az ellenfél színében és legalább 10 pont
  • ugró színlicit kizáró hatos (négyes magasságon hetes) színnel

Ha a partner színindulására az ellenfél szannal szól közbe, a kontra büntető.

Az ellenfél színindulására

  • a kontra 2♠-ig információs, és a nemes színeket ígéri, vagy 4 lapot a másik nemes színben
  • színlicit legalább ötös szín
  • szan licit legalább másfél fogás az ellenfél színében, és az 1NT indulásnak megfelelő laperő
  • felüllicit: erős lap (jó elosztás vagy legalább 18 pontos egyenletes lap) vagy Ghestem-konvenció (megállapodástól függően)

Licitbabonák

„Új szín licitje kényszerítő”

A 2/1 gémforsz licitrendszerben igen. Standard American (SAYC) licitrendszerben ez csak a válaszoló első színlicitjére és nem küzdelmi helyzetben a negyedik szín licitjére érvényes.

SAYC-ban az új szín viszontválaszok nem kényszerítőek:

  • 1 – 1 – 1♠
  • 1 – 1 – 2♣
  • 1 – 1♠ – 1NT – 2

minimális kézzel passzolható. Az indulónak 18+ ponttal, a válaszolónak 13+ ponttal jó elosztással ugrania kell.

Az 1NT közbeszólásának kontrája

Például:

1 NT – 2 – kontra

Vannak, akik úgy értik a kontrát, mintha ők mondták volna az 1NT-re a megkontrázott licitet (stolen bid double). Az ő 2-jük transzfer pikkre, ötös pikket ígér. Ilyet ma már komoly játékos nem játszik.[1][2]

Válasz az 1 minor indulásra

Honti László, Mezei Katalin, Szegedi Balázs azt tanítja a tanfolyamain, hogy az 1 minor indulásra a négyes majort kell bemondani, akármekkora a laperő, és akármilyen hosszú minor van mellette. Szélsőséges esetben az 1♣ indulásra 8-as káróval és négyes pikkel is 1♠-et kell mondani.

A Palatinus Klubban oktatott egyik licitrendszer[3] ismeri a válaszoló riverzét. A Mezei–Honti licitrendszer viszont nem (bár ők a Palatinus tulajdonosai).

A Mezei–Honti rendszer szerint az 1♣ – 1 – 1NT – 1 nem jelent többleterőt (!), és (a négyes körön kívül) ötös treffet ígér. Ennek így semmi értelme.

1♠ indulás

A babona szerint ötös pikkel mindig 1♠-kel kell indulni, a többi szín hosszától függetlenül.

Licitviták

  • 1♣ – 1 – 1NT – 2   ötös vagy hatos szín?

Jegyzetek

Forrás

További információk

Licitkonvenciók (angol Wikipédia)

Lejátszás közbeni jelzések lapdobással (angol Wikipédia)

Mások játsszák:

Kapcsolódó lapok